søndag 8. januar 2012

Fra voksenmunn - til barn.. tenk å få seg til å si noe slikt!



Altså... jeg bare MÅ gjengi hele denne artikkelen som jeg fant på Babyverden.no for noen dager siden.
Tenkt på alt det merkelige vi kan få oss til å si! :-D Les, tenk og le deg skakk, i alle fall gjorde jeg det. :-D


Her kommer den:


" -Ikke plukk deg i rumpa med gaffelen!


Av Elisabeth Rongved


Sånne barnløse mennesker (du kjenner kanskje noen?) påstår alltid at de aldri skal snakke om bæsj i offentlighet. Vel, kanskje har vi alle vært en av disse barnløse. En av disse som snur seg i vantro når de hører hva som kommer ut av munnen på småbarnsmoren eller – faren på butikken, kafeen eller flyet. 

Men så kom knøttene seilende inn i livene våre, og samtaleemnene tar en ny vending. Det er ikke fritt for at noe av det vi lirer av oss høres fullstendig absurd ut sett i et voksent perspektiv.

Tiss og bæsj
Alltid klare for en god latter, ba vi nylig medlemmene på Familieverden og Babyverdens diskusjonsforum dele noen av de rare tingene de har hørt seg selv si. Kan du for eksempel se for deg en voksen si følgende til en annen: "ikke spis den bæsjen!" eller "Hei du! Du må huske å ta opp dolokket før du tisser!" 

Andre tiss og bæsj-uttalelser fra (vi lover!) helt voksne mennesker:
”Ikke plukk deg i rumpa og så ta meg i fjeset!”
”Må du bæsje? Jeg blir med deg, jeg!”
"Ikke ta tissen hans, den skal henge der!!" 
"Kom her så jeg får lukte i rumpa di."

Evige formaninger

I det voksne livet er formaningene som regel av den normale sorten. En voksen sjef sier gjerne til en underordnet: ”Når du har ringt den kunden, kan du bestille de varene,” eller andre voksne, men akk, så kjedelige beskjeder. I så måte er det jo mye morsommere med barn. Da må man for eksempel si ting som:

"Åh, måtte du tegne på døra med rød sprittusj!"
"Vær så snill og ta den gaffelen ut av håret."
"Gå og ta spaghettien av veggen!"
"Nei, mix-masteren er ikke for å bruke i håret …"
og denne herlige: "Ikke tegn på katten!"
  
Søskenkjærlighet har mange ansikter...
Søsken (og husdyr) må finne seg i en del brutal oppførsel. En hver erfaren mor eller far har etter hvert lært seg at selv tilsynelatende spedbygde små babyer kan tåle temmelig røff behandling fra overivrige eller sjalu små storesøsken. Så da kommer de mest vanvittige uttalelser gjerne i et resignert, lett oppgitt toneleie. Som ”åh,kjære lille venn, ikke hopp på hodet hennes er du snill."

"Nyfødte spiser egentlig ikke sjokoladekjeks altså," måtte en nybakt mor si - til halvannetåringen som vil være snill og dele med lillebror.
Morsomst er det selvsagt hvis man overfører det hele til en tenkt voksenverden. Der fullt utvokste mennesker i alvorlig samtale sier ting som:
”Ikke stå på ham”.
"IKKE SETT DEG PÅ KATTEN!" 
”Ikke klem han i døra.”
 ”Hva er vitsen med å tegne på ham?”
og fra en lett oppgitt mamma: ”Hvis ikke den hunden snart biter deg så gjør jeg det!”

Flere gode sitater fra voksenmunn finner du her. "

Sitat slutt.. nå, hva syns dere?  ..og har dere noen godbiter på lager? 
Jeg sier aldri noe sånt jeg, så har ingenting å bidra med her... KØDDA!!! 

15 kommentarer:

  1. Hehe :) Dersom en voksen plukket seg i baken og så håndhelste på deg, hva gjør du? Sier sov nevnt over, eller skjærer en grimase og løper på do? :)

    SvarSlett
  2. Hehe, antagelig hadde jeg kastet opp.. :-D

    SvarSlett
  3. Ha ha, artig !
    Trur nok det kan kome mange rare utsegn ja ??

    SvarSlett
  4. he he he hærlig lesning gitt:-)
    Åse

    SvarSlett
  5. HÆRLIG :D
    Synd jeg ikke har små unger lengre..

    SvarSlett
  6. Hæ?? Kan man gå julebukk flere dager? Nå er det nummeret før jeg googler hele greia. Jeg vet ikke hvorfor det er akkurat 6. januar her. Makes no sense sånn egentlig, men.

    SvarSlett
  7. Hehe, men moro å vite hvor skikkene kommer fra og hvorfor da, Mammamarie. :-)

    SvarSlett
  8. haha,voksne sier så mye rart!

    SvarSlett
  9. Hoho, den var god. Det er mye rart vi sier ja. Må du ta på den bæsjen? for eksempel. Herlige greier. ;) Trur jeg må begynne å skrive opp hva jeg sier, kan nok komme en del gullkorn etter hvert ;)

    Klem (uten bæsj eller noe som helst sånt)

    SvarSlett
  10. Ha ha herlig!

    Kommer nok noen sånne herfra også.
    Hadde man bare tenkt seg litt om..

    :)

    SvarSlett
  11. Hej Elin.
    Herligt - smiler.
    Kan se at du har ændret din blog - også ny flot header.
    Ønsker dig en god dag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  12. Jeg har et par fra min småbarnsmortid:
    Måtte du tisse på presten? Og:
    Ta av deg gummistøvlene i sengen, er du snill.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...