onsdag 2. oktober 2013

Verdens enkleste egenproduserte eplesaft


Det er masse epler "hjemme" i år, men de er forferdelig stygge.
Jeg syntes likevel det var synd at de bare skulle henge der og råtne, 
så da ble det SKRAPEPLESAFT her i gården i år. :-) 
(blant annet)
Her er verdens enkleste tips for eplesaft i saftkoker: 


Finn et gammelt epletre
og fyll opp bøtta, lag topp til og med.


Det gjør ingenting om eplene er skurvete og små,
bare de ikke er råtne og grå.


Det går bra om noen tar en liten rast,
dette her er kos, og har ingen hast.


Kutt av det skallet med skader på,
del eplene i biter, store og små.

Underveis steriliserer du glass eller flasker:
ha de i ovnen, men det er  viktig at du først de vasker!


Sleng i en kanelstang eller to,
da kan jeg love at safta blir go'.



Så tar du en halv kilo sukker på toppen,
det trengs for å få lit søtsmak i koppen.

Så skal det hele stå der og safte,
du har god tid til både nett-tid og kaffe!


Sånn ser det ut når det har kokt passe lenge,
bare en mos uten smak, den er bare å slenge.

Her er safta fra alt sammen,
det ble mindre volum, ja det ble det jammen!

Bland ut med litt vann 
og kos deg minsann!


Her er det vi fikk ut av 10 liter epler. litt over tre liter saft. :-)
Nå har vi plukket en ny vending, som skal bli til eplegelé i løpet av noen dager.
Eplekake har det også blitt, og enda henger det masse epler igjen på treet. 
Gode forslag til enkle oppskrifter/tips mottas med takk! 

32 kommentarer:

  1. Vi er i samme bransje! Jeg kokte saft av heggsøtmispel i går, den ble supergod, men utbytte var enda mindre enn hos deg; av ti liter bær, ble det to liter ferdig saft... Føler meg så FLINK når jeg gjør sånne ting! HUSMORPOENG!!!
    Nyt høstens goder og gleder ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) juhuu, vi er flinke!! Masse husmorpoeng til oss :-) Nå skal jeg google heggsøtmispel.Ha en fin dag

      Slett
  2. Eplesafta di høyrest god ut !
    Det har eg aldri laga. Har ikkje epler sjøl.
    Hvis eg får tak i epler blir det helst brukt til kaker og paier.

    Kos deg med husmorsyslane :)

    SvarSlett
  3. Jeg forsøkte meg også på eplesaft i år, mest for å få laget litt gele. Jeg har ikke testet den enda, men jeg tror at jeg kokte den for lenge slik at den ble seig.

    SvarSlett
  4. Epler i bøtter og spann.
    Lag deg en chutney
    bruk ikke for mye vann.

    Eplene skrelles
    kjernehus fjernes
    må ei forvelles.

    Men kokes
    i halvtimen sakte
    og fylles på glass:

    Til lyst kjøtt
    vil du nok si:
    Takk, det smakte

    Dette er kjappversjon:
    500 g epler
    1 løk
    1 dl eplecidereddik
    1 ts salt
    ½ rød chili
    1/2 ts frisk hakket / revet ingefær
    ;1 ½; dl sukker

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj! Spennende! Takk for tips og oppskrift MM. :-)

      Slett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...