tirsdag 13. november 2012

KROTOR ~bruker du det?

..for ikke å si: Vet du hva det er?
Rundt her er det visst bare min familie og
 de som har fått mat av min bestemor som vet hva det er.
De fleste som har fått denne retten av bestemor har vært med i slåtten hos oss.
For mange år siden en gang.

Krotor, ser du, det er gode greier.
Nei, det er IKKE slåttegrøt.
Som man jo ga til slåttfolket.
Nei, krotor er det som GJØR susen for grøten.
Tilbehøret som jeg MÅ ha,
og som min far ER POKKA NØDT til å ha
om rømmegrøten skal være rømmegrøt.

Krotor-mmm. Himmelsk.
Jeg bestilte en gang rømmegrøt ute på en fjellresturant.
Det ble med den ene gangen.
Det var da jeg fant ut at krotor ikke var vanlig for alle.
Jeg håper det er vanlig for flere enn oss,
for denne smaken unner jeg folk å kjenne.

Og har du aldri smakt det før,
eller hørt om det
(jeg vil gjerne vite OM du har hørt om det!)
så har du sjansen nå.
Slik lager du vidunderet:

















Ta et beger rømme (IKKE lettrømme, dette må være fet rømme)
Hell det i en kjele som ikke svir ting så lett. 
Kok på ganske varm plate. Lenge. 
(mellom en halv time og time, avhengig av hvor tøff du tør være med varmen)
Pass på å røre jevnlig, og masse på slutten. 
Hva får du da? KROTOR! 
Små lysebrune klumper av rømme, med andre ord. 
Ikke kok for lenge når det blir brunt, da må du være kjapp! 


Ha det på grøten når du forsyner deg.
Du trenger ikke så mye for å få  smak
Pøs på med sukker og kanel.
NYYYYYT!!







































Og når du har krotor gjør det ikke noe om
du jukser litt med grøten..
...bare ikke fortell min pappa det.. ;-)




























Jeg lurer da altså på HVOR denne skikken kommer fra?
Jeg er helt sikker på HVORDAN den engang har oppstått. 
Det har garantert vært et uhell, for man skal jo egentlig 
lage rømmegrøt med rømme og ikke pose.
Da siver det fett opp som man tar av og har for seg selv.
Jeg er sikker på at ei eller anna husmor et eller annet sted
har vært uheldig å latt fettet varme seg på for varm plate. 
Men HVOR? 
Er dette en vanlig greie i Sverige? Navnet lyder jo unektelig noe Svensk?
Min bestemor var fra Romedal, men jeg tror ikke dette kommer derfra?
Vi hadde alltid sommergjester fra Sverige før, så JEG heller til at det kommer derfra.
Men er det noen som VET?
Noen som kan sende dette til noen matglade i Sverige, kankskje? 
Dette er en gåte jeg har lyst til å finne ut av. 

Men lag deg noen krotor neste gang du har rømmegrøt..

14 kommentarer:

  1. Interessant !
    Eg har aldri høyrt namnet. Men eg har smakt det, ein gong. Det var hos ei eldre dame som laga rjømegrauten på den måten du skriv.
    Eg hugsar at eg syns det var veldig godt.
    Kanskje fordi eg alltid har likt det som ligg att i panna(brent seg i) etter rjømegrauten er ferdig, "skoven" som me kallar det, med sukker og kanel som er himmelsk godt ;)
    Eg lagar av og til rjømegraut. Kokar rjømen og får ut feitt (det blir einslags tjukk gyllen graut). Kokar graut med semulegryn eller kveitemjøl til den er nesten ferdig, har så i det gylne rjømeavkoket, kokar opp, smakar til med litt salt og sukker, og får då den vanlege rjømegrauten.
    Det skal bli artig å sjå om du får svar på spørsmålet ditt :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Interessant! Moro at du har smakt det før. :-) Lur måte å lage rømmegrøt på og. :-)

      Slett
    2. Eg har spurt litt rundt. Sonen til den dama eg snakka om, han er no 80 år. Han hugsar godt den grauten, men dei kalla det krote.
      Og han meinar at det er same måten dei laga til fyllet i krotekaker/lefser.
      Eg har leita på nettet og i alle mine gamle kokebøker, men kan ikkje finne noko om det.
      I tilfelle det er det same han og du snakkar om kan det kanskje vere det svenske namnet du brukar.
      Eg skal jammen lage rjømegrauten slik neste gong.
      Eg har undra litt over om sjølve grauten er vanleg graut utan rjøme og det sa han at det var. Rjømen var behandla til krote og lagt oppå slik du viser.
      Artig Elin !

      Slett
  2. Dessverre det har jeg aldri verken hørt eller smakt. Skal holde ører og øyne åpne for løsning.

    SvarSlett
  3. Alt hva du vet! Jada, jeg så spørsmåla til slutt, men når man først begynner å tenke på en ting, blir det jo ofte mange nye spørsmål som dukker opp! Helt nytt og ukjent for meg, men kanskje jeg skal prøve det her en gang? Serverer du det rett fra kjelen du kokte det i? Rømmegrøt er sommermat for meg, men det blir vel sommer igjen denne gangen også, trur du ikke? Kan hende det kjem oppfølgings-spørsmål om krotor når gjøk og sisik, trost og stær er kommet tilbake ;o)

    SvarSlett
  4. Merkelig skikk dette du beskriver her, iallefall helt ukjent for meg. Men det høres jo godt ut. Og nei, jeg tuller ikke i det siste innlegget mitt. Totenåsen "stjeler" sola her fram til febr. Men det er jo ikke helt mørketid da, bare nesten....

    SvarSlett
  5. Aldri hørt om..GisleKjæreste er rømmegrøt-vant fra Senja,han har heller ikke hørt om det,og sier han synes det ser godt ut! :-)

    SvarSlett
  6. Ha ha, krotor var nytt for meg:)

    SvarSlett
  7. Lærer stadig noe nytt inne hos deg :) Helt ukjent for meg dette, men det hørtes veldig godt ut :)
    KLÆM

    SvarSlett
  8. Aldri høyrt om!
    Men stilig med dein slik tradisjon :-)
    Vonar nokon kan svare deg!

    Nattaklem

    SvarSlett
  9. Her hos oss i Romsdalen kaller vi dette tjømre, men det er litt lysere i farge.
    Himmelsk godt! Setter en ekstra spiss på rømmegrøten :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jaaaa! :-) Endelig noen som har hørt om det! De jeg la ut bilde av er i mørkeste laget, ikke så lett å beregne på sekundet. De kan gjerne være litt lysere i fargen. :-)

      Slett
  10. Ikke så himla glad i rømmegrøt. Tror nok det ble vel mye på for kort tid en gang i verden og krotor???
    Ikke peil.
    Hei på ettermiddagen :-)
    Mormor

    SvarSlett
  11. Hei!

    Jeg jobber for nettstedet Alleoppskrifter.no der brukerne kan søke gjennom titusener av oppskrifter fra norske mat nettsteder og blogger.

    Jeg la merke til at du har et stort antall smakfulle oppskrifter i bloggen din og jeg vil gjerne foreslå deg til å ta en titt på vår Matbloggtoppen her: http://www.alleoppskrifter.no/matbloggtoppen

    Hvis du ønsker å legge din blogg til listen og få resept indeksert på Alleoppskrifter.no, er alt du trenger å gjøre å følge instruksjonene her: http://www.alleoppskrifter.no/ga-med-i-matbloggtoppen

    Vårt konsept er allerede live i de andre Skandinaviske landene, samt i Sør- og Sentral-Europa, og vi leverer tusenvis av besøkende til mat bloggerne daglig. Noen av de beste mat bloggerne får 10.000 + besøkende fra oss på en ukentlig basis.

    Forhåpentligvis vil din egen blogg også være opp i toppen!


    Varme hilsen,
    Christina
    http://www.alleoppskrifter.no/

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...