mandag 20. februar 2012

Løtenvotten

Da var turen kommet til 
LØTENVOTTEN. 

Dette er den offisielle Løtenvotten.
Løten Husflisdlag utlyste konkurransen om å lage votten i 2010,
og A. G. Tangen fikk ideen til dette mønstret.

Strikk og bilde: T. Lunde, Løten
Mønstret er inspirert av rundkjøringa på Ådalsbruk. Eller rettere sagt utsmykkingen av denne.
I rundkjøringa er det nemlig satt opp et drivhjul som symboliserer det store industrisamfunnet som var på dette stedet før. Drivhjulet er gedigent og kommer fra en av maskinene, så dette er autentiske greier. (Jeg har prøvd å ta bilde av det flere ganger, men det ender alltid med at jeg nesten blir overkjørt.. mulig jeg prøver igjen)
Vottene har da altså fått dette som motiv. Ganske fantasifullt, spør du meg :-)

Ådalsbruk er et tettsted i Løten kommune.
Litt om Ådalsbruk her:
Wikipedia.Ådalsbruk (om den gamle industrien)
wikipedia.Ådalsbruk_stasjon

Selve Løten er vel kjent for de fleste.. ;-) (hihi)
men jeg legger ut en informativ link likevel:
wikipedia.Løten
Våpen


Dette er et bidrag til min votteutfordringog jeg har fått bilder og info på Facebook.


Takk Åse, Trine og Torild.

Det er selvfølgelig koselig om flere blir med på denne lille utfordringa mi!

***********************************************************************************
Og jeg ser at disse vottene også passer perfekt i ukas Mandagstema hos Helene med bloggen
Alt som er vakkert.
Så jeg deltar der med dette innlegget også.
Temaet denne uka er: SIRKULÆRT.
Så da ble det to (eller tre, det er jo Løtenreklame også) fluer i en smekk i dag. :-)

Ha en fin mandag.

12 kommentarer:

  1. Tenkte det var deg da jeg så votte. Flott.
    Ha en god dag :-)

    SvarSlett
  2. Herlig vott!! Jeg vet det finnes votter fra de fleste steder, har vært på vottemøte en gang jeg vettu :) Og skjønner jo nå at votter må brukes en stund til... En uke til litt varmere strøk gjør at man blir helt forvirra når man kommer hjem..

    Klem fra Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mormor Inger, det var det vottemøteinnlegget ditt som satte igang hele greia her vet du. :-) Tok meg den frihet å legge ut linken til det innlegget i utfordringa mi..du var jo i varmen så jeg kunne ikke spørre deg. Håper det er greit!
      Og jeg håper du har hatt en strålende ferie, selv om det er koselig å "få deg hjem" igjen. :-D

      Slett
  3. Kjempeflotte votter! Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke!:)

    SvarSlett
  4. Hvor fine cirkler på handskerne!

    :-) Dorthe

    SvarSlett
  5. Her så jeg noe spennende! Så flotte votter!
    Sikkert varm og god, noe jeg er veldig opptatt av, for jeg fryser...
    -Margit-

    SvarSlett
  6. Hvor er de fine.. Godt valg til dagens tema :-)

    SvarSlett
  7. Sicken fint bidrag till dagens måndagstema....jag hantverkar mycket och har en hantverksblogg också...kanske har jag sagt det tidigare?!

    SvarSlett
  8. Veldig flotte votter det der, med historikk :)

    SvarSlett
  9. Takk for skryt, ja syns Løtenvotten er riktig fin. Det kan vel også ha noe med hvor jeg bor å gjøre.. hihi.

    SvarSlett
  10. Det var utrolig flotte votter..kunne tenkt meg å strikke dem. Lurer jo da på om du vil/kan dele oppskriften og mønsteret? Jeg er "Bruksing" og den rundkjøringa er spesiell da..he he.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...