tirsdag 13. desember 2011

Det er flott å ha en vott på en iskald tommelott...

Jeg har skrytt til noen her inne om at jeg skal lage et votteinnlegg.
Om strikkevotter.
Det er lenge siden.
Nå kommer det..
Fikk ideen  her når mormor Inger  skrev hun hadde vært på "Vottemøte"
 (Ja, hvorfor ikke, folk går tross alt både på vaskemøter, plastmøter og jeg vet ikke hva)
Illustrasjonsfoto fra Google
Går det an å "samle" på votter? Tja. Det går i alle fall an å plutselig oppdage at man liker litt spesielle votter. Plutselig har man  endel.. Bare fordi. Her er mine/våre mest spesielle votter (og her om dagen fikk jeg jammen enda et par til i hus!):
Gla' katt fra Google.




La meg så presentere..

MINE VOTTER:

VOTTEPAR 1
Dette er votter i en gammel håndarbeidsteknikk. Nålebinding. Det er mulig dere håndarbeidsguruer er klar over denne teknikken og kan den alt, men jeg hadde aldri sett noe sånt før. Min ene stikkevenninne  hadde laget et par til seg selv, og jeg tagg meg til et par av henne. Jeg er strålende fornøyd. Hun prøvde å lære meg teknikken også, men det eneste jeg lærte var at man måtte bruke ullgarn som lett kunne dras fra hverandre.. Så det ble med forsøket.. :-D (Typisk meg? Jup)

Disse vottene fikk til og med to bilder, siden jeg syns de er så spesielle. 
Legger ut en link til hvordan man utfører nålebinding her, så dere slipper å bli trettet ut av mine lange og inngående forklaringer.... :-D 
Lykke til de som vil forsøke, det er etter sigende ganske så greit.




VOTTEPAR 2
Jeg var ikke sen om å  overtale min samboer til å kjøpe disse vottene når vi fant de på en julemarked  her i Løten et år. Tenkt for en lykke for en lokalhistorienostalgiker. (wow~jeg fant opp et nytt ord! Tror jeg... ).
Disse er det en eldre dame i Løten som har disse. Hun leverer til husfliden men det er bare hun som lager dem. (Såvidt meg bekjent, om ikke ting har endret seg nå). Damens avdøde mann tegnet mønstret. De syntes Løten skulle få en egen vott. Hun har fått strikket noen par til oss etterhvert. Supre gaver!! 


Dette er likevel ikke den offisielle "Løtenvotten" . Den har jeg faktisk ikke! :-O 


VOTTEPAR NR 3
Egentlig er det mange vottepar av samme type.
Bæssmorvotta til guttungen. :-) 
Godt å ha ei som strikker når du bare ymter frampå hva du trenger..... :-)
Hun har strikket mange par votter med matchende sokker.
Noen ensfargede, men mest med garn som lager mønstret selv 
(hva det nå heter igjen.. )


VOTTEPAR NR 4
Disse vottene har nettopp kommet i hus.
Takket være min blogging og Fru Langstrømpe.
Jammen vant jeg en premie i GA'en hennes, 
og hun sendte meg valgfrie votter 
(og nogo attåt i pakka)
Tusen takk igjen, Fru L.
Her ser dere de flotte vottene guttungen fikk derfra: 


VOTTEPAR NR. 5
Har den som eier dem somlet vekk... og det er ikke meg.. og ikke guttungen.. det er sønnen til strikkebestemora. Det er hun som strikker disse spesielle vottene også. Som er vekk. Så jeg tegnet like godt  hvordan de ser ut. :-D Dette er da en motorsagvott. Eller en tegning av en da, om dere skal være så pirkete. ;-) Votten er laget slik så man kan få startet motorsaga med vottene på, noe som absolutt er en fordel på hogst om vinteren! Ikke vet jeg om dette er noe de har funnet på selv eller om det faktisk er vanlig... :-D Samboeren min fikk i alle fall ideen fra sin bestefar som hadde slike. 
Vottene er i tykt (fortrinnsvis) grått ullgarn. 


VOTTEPAR NR 6
Dette er en juksestrikkevott, men jeg tar den med fordi motivet er så fint. ;-)
Og tror du ikke den ene av disse hadde stukket av også..
hau

Jepp, det var mine mest spesielle votter. Er nålebindinga og motorsagvotten kjente ting for dere?

Heeeeey! 
Hva med en liten utfordring? Lag et votteinnlegg av din lokalvott, din spesialvott, samlevott osv og legg inn linken i kommentarfeltet! La oss se om vi kan få samlet noen fine votter. :-)
BLI MED DA VEL! 

13 kommentarer:

  1. Vil du ikke lage votter selv, Elin - så er det sikkert andre som vil hjelpe deg :-) Jeg kjenner ei "gammel" dame på Rena som strikker alt mulig rart: Votter, sokker, strømper, gensere, jakker, ullbukser, bunader, duker, Solan og Ludvig og ALT annet som det går an å strikke. (Vet ikke om hun strikker voodoo-dukker da, men det gjør dattera hennes ;P) Strikker på oppdrag gjør hun også - så løp og kjøp!

    SvarSlett
  2. har ikkje det helt store utvalget av votter egentlig, og de er iallefall ikkje av den fjonge typen ;)
    nålebinding lærte eg meg for en tid siden, men fikk fryktelig ondt i tålmodigheten av den skjøtingen, så gav det opp altså og begynte heller å hekle ...

    SvarSlett
  3. Votter er en smule undervurdert, spør du meg! Jeg hadde faktisk slike krbbekol-votter engang, men satte aldri mine ben i ei sag ;) Viser fram noen av de vottene jeg har som lever i dag- de har en tendens til å... brukes opp..?!
    tenktoghendt.blogspot.com/2011/12/polvotter.html

    SvarSlett
  4. KRABBEKLO, skulle det være, men det skjønte du sikkert.. At det går an..!

    SvarSlett
  5. Så bra du ble med på Votteinnlegglaget. ;-) Og kjempebra du ikke satte bein i en sag. Da er nok de vottene vanligere enn jeg trodde?

    SvarSlett
  6. Åååå jeg hadde jo store planer om å strikke votter etter vottemøtet jeg var på.. Men endte opp med 17 par pulsvanter til de rusavhengige i =Østfold ;) Men skal nok få strikka noen, etter jul kanskje? Eller etter neste jul?
    Førjulsklem fra meg til deg ♥

    SvarSlett
  7. :-) linket til det innlegget jeg. :-) Var da jeg fikk ideen, vet du. :-) Vis fram noen pulsvanter da vel.. ;-)

    SvarSlett
  8. kremt, ikke for å være sær altså, men tenkte jeg skulle hinte om at google er en søkemotor og kan ikke oppgis som kilde til bilder ;)

    Men lurer på om jeg skal hive meg med på (uff, enda et uttrykk som ikke henger på greip) å vise frem mine grønne votter, skikkelige sjøvotter altså :)

    SvarSlett
  9. hm.. du har vel rett ja.. en lettvint snarvei. ;-)

    "kast deg inn" i utfordringa du! :-) ;-)

    SvarSlett
  10. Denne har gått meg "hus forbi" - trodde jeg hadde lest alle innleggene dine for det bruker jeg å gjøre! :-) Her er en link til de aller første vottene jeg har strikket. http://emblas-kanel.blogspot.com/2012/01/ville-bare-vise-frem.html
    Det går jo kjempefort å strikke votter, så det blir helt sikkert flere etter hvert. Disse til min kjæres datter, hun har ønsket seg slike. Ha ei fin helg. Klem fra Eva :-)

    SvarSlett
  11. Kommer snart et eget innlegg med linkene nå, hadde håpet å få med noen flere, men men. :-)

    SvarSlett
  12. Her er link til siste par av kjærerstevottene mine. Men de er sensurert tekst på, da, så kanskje litt finere å vise frem et par av de andre....http://strikketistrikk.blogspot.com/2012/02/valentinsvotter.html

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...