tirsdag 10. desember 2013

Lompebaking i Astridhuset. (For) tidlig i advent - 13


Elin kom med mjøl, og Astrid hadde mos.
Vi var klare for lompebakekos.




Kjevlene var gamle og kosten like så.
Brukt av bestemødra våre fra før vi var små.


Vi liker tradisjoner og masse nostalgi,
så vi nøt å bruke redskap fra gammel ti'.




Lompene ble kjevlet, trykket ut og stekt på takke,
etter hvert gikk det jo ut over knær, rygg og nakke.


Men vi fikk mange fine gode lomper på fat.
Både barn og voksne fikk seg en smak.


Når lompene ble telt var det nesten to hundre, 
ja det er sant du, dæven dundre. 


"Dessverre" er vi her så glad i lomper,
så lagret i fryseren hastig "skromper"


Vi har lagt av noen til julekvelden,
hembakte lomper har vi da sjelden.


Oppskrifta kommer senere min venn,
jeg anbefaler alle å prøve den. 


6 kommentarer:

  1. Jeg har kjøpt i år også, men har klare planer et annet år.

    SvarSlett
  2. Flott med tradisjoner som blir holdt i hevd !
    Ser godt ut.
    Og så fint rim.

    Fin kveld frå Anne-Mari

    SvarSlett
  3. Potetkaker heter det på Nordmøre der jeg har språket fra. Godt er det, og jeg husker mor bakte det ofte, svigermor her i Numedal også. Det er merkelig med alt vi gjør unna i god tid, for dette lageret har en tendens til å minke styggelig fort.


    Fortsatt fin førjul!

    Klem

    SvarSlett
  4. I realize that nothing is fair but I'm still trying. I just want to do my best and what is possible
    instagram online viewer

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...