søndag 13. januar 2013

Siste sjanse

(bilde fra:123rf.com )

I dag er det siste sjanse til å få ut jula.
Andre og siste sjanse, skal man tro på gammel overtro.
Min mormor sa alltid at enten skulle jula ut den 6. januar,
som da er 13. dag jul, eller så måtte man vente til den 13. januar, ¨
altså 20. dag jul.
Om man ikke fulgte disse datoene så ville året bli ille.
Så da fulgte man det da...
Den siste uka var LANG om man ikke fikk somlet seg til å rydde ut jula den 6.
Litt henger igjen i meg ennå, men jeg er ikke så slavisk lenger.
Som med endel annet lager jeg en regel som er litt midt i mellom.
(askoy.kommune.no)
Juletreet aker ut den 6. så tar jeg litt og litt, og har igjen litt til den 13.
Det kaller jeg et greit kompromiss.
Så får vi håpe at de som bestemmer over året og syns det. ;-)


Primstaven har i dag ofte bjelle, sopelime, snudd drikkehorn, kongehode eller øks. (div kilder)
Denne dagen er det Knut, da kjøres jula ut. Eller: Tjuendedag, Knut ringer jula ut.
Eller også: Tjuende dag Knut jager jula ut.
Uansett er det nok Knut som gjør det..
(Så jeg venter på hjelpa, tenker jeg)
(nrk.no)
Mange Knut'er klare ti unnsats?
Det som det ser ut til å være enighet om på primstavene er at denne dagen bestemmer været fram til sommerdagen. For snør det i dag, vil det snø 20 ganger før den 14. april! Det er ganske mange ganger, så jeg priser meg i grunnen lykkelig for kulda i dag lell. (det sto bare om snø, og ikke kulde, så da får vi tro at det ikke blir 20 slike dager fram til sommerdagen ;-) )
En annen yttest viktig ting man må gjøre i dag er å drikke opp juleølet. Siste sjanse og alt skal vekk. Velbekomme.
Primstav. Bilde: no.wikipedia.org

Her har jeg funnet det som jeg har skrevet om primstaven:

Norsk nettskole

Primstav for hele januar


Om andre har tradisjoner eller overtro/tro knyttet til denne dagen, så skriv det gjerne i kommentarfeltet. :-) 

Ha en fin 20. dagjulskveld. :-D


9 kommentarer:

  1. Flott innlegg :-)
    Artig med gamle skikkar og reglar.
    Eg er litt sånn at eg får ikkje fort nok ut treet, så første kvardag i det nye året er det ryddedag. I år faktisk 1. Januar. Men i helga fann eg foskjellege etterlatenskaper på hytta så det heldt berre akkurat på tjuandedag.

    Håper du får ei fin veke !

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra det var igjen litt. :-D Vi har (tradisjon tro) inn treet veltjulekvelden, så all den pyntinga for bare ei uke er forgjeves.. det får stå til 13.dag jul. :-D

      Ha ei fin uke du og. :-)

      Slett
  2. Men... varer ikke jula til påske, da?? Eller; det var noe med faste, men det er da ei stund til det også, etter hva jeg har forstått???

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fikk du ikke ut resten av julepynten i går må den stå helt til påske. Nei det var ikke sant, nei det var ikke sant.. den må stå til fastelaven. :-D Lykke til. :-D

      Slett
  3. Eg rydder ut akkurat slik som du. Og i dag har vi hatt restar av pinnekjøtt til middag, så alt av jul er ute av huset. Berre alt som har lagt seg på hoftene som er igjen ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det verre å gjøre noe med ja. :-S :-D

      Slett
  4. Juleølet står fremdeles i skapet. Hva skal jeg gjøre?????
    Julen er ute for lenge siden :)
    Klem i kvelden
    Mormor K

    SvarSlett
    Svar
    1. Drikk mormor K.. DRIKK!!! ;-)

      Ha en fin dag

      Slett
  5. Er som deg Elin :) Juletreet pyntes ikke før lille juleaften. Adventspynting til 1 advent. Julepynting til jul :) Tes :)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...