mandag 21. mai 2012

Forvandling ~aktivitetstips

Guttungen kom hjem fra barnehagen en dag
 og fortalte at de hadde en maurtue de skulle følge med på framover.
De skulle legge  blomster i den.
Jaha, sa jeg, hvorfor det da?
Jo, blomstene skulle bli rosa.

Litt almenkunnskap og kjemi surret rundt i hodet mitt.
Jeg tenkte at jo, det kunne nok hende det kunne stemme. 
Maursyre og greier.


Så jeg spurte da, hvordan blomster de skulle bruke.
"Veis." var svaret.
Hvorpå jeg selvfølgelig spurte: "Blå eller kvit?"
Svaret var: "Kvit. Eller blå. En av de var det Unni sa. Jeg hukser ittee. Det var en veis jaffal"


Etter en kjapp(?) tenkerunde fant jeg ut at blåveis er det jo ikke så lett å finne.
Vi  prøver hvitveis.. her er forsøket dokumentert:


Hvitveis. Maurtue i bakgrunnen.

Hvitveis. Nettopp lagt midt i maurtue.

Etter ett minutt.

Etter fem minutter.

Etter en halvtime.


Dagen etter.
POFF! Borte! :-O
Maur får med andre ord hvitveis til å forsvinne... ;-)


Oki. Det gikk vel ikke HELT som vi håpet.
Men vi fant da ut at det var BLÅveis som var svaret. :-D

Blåveis er blå, det er også andre blomster.
Vi hadde ingen blåveis, så vi prøvde med  forglemmegei .


Her er også det forsøket dokumentert:

Her er min, sier guttungen.
Forglemmegei nettopp lagt i maurtue.

Etter et halvt minutt.

Etter to minutter

Etter fem minutter var nesten alle blomstene rosa. :-D 

Kjempeopplevelse for stor og liten. :-)

Mer skal det ikke til for å lage seg litt moro ute i naturen.
;-)

Ha en strålende kveld, med eller uten rosa blomster.



17 kommentarer:

  1. Aha! Då har eg lært noko nytt i dag også .

    SvarSlett
  2. å slik er moro å drive med. artig for liten og stor ja.

    spennende :-)

    Åse

    SvarSlett
  3. Stilig!! Dette klassifiseres som en ekte tryllekunst, og den har jeg absolutt tenkt å imponere mine natur-frik-venner-og-bekjente med, helt klart!! (Hvorfor lærte ikke vi sånne morsomme ting i barnehagen?? Hrrmmff...)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel.. jeg gikk ikke i barnehage, så kan vel ha noe med det å gjøre. ;-)

      Slett
  4. Heiaaaa! Skikkelig vitenskapelig :) Skal prøve å teste det en gang vi får anledning.

    SvarSlett
  5. Takk for naturfagopplevelsen :) Har noen minner om tilsvarende opplevelser fra forrige årtusen ;)
    Artig å glede slike små sjeler :)
    KLæm

    SvarSlett
  6. Ahh...hva lærer vi vel ikke her i denne cyberverdenen...... Jeg stoler på at det du skriver er sant for nettilgangen her på hytta er så dårlig at jeg ikke får opp alle bildene som dokumentasjon.

    SvarSlett
  7. Fantastisk!! Dette skal jeg også prøve. Skal så snart som mulig ut å finne meg en veis eller en annen blå blomst og oppleve magien på nært hold. Genialt. Eller storVEIS! Jepp, en ordkunstner har vært på besøk nå ;)

    SvarSlett
  8. Ha ha, bra med et naturfaglig forsøk:)

    SvarSlett
  9. Herlig forsøk! Jeg hadde stått og hoppa opp og ned mens forsøket hadde pågått.. Ikke gøyalt med maur oppover beina ;)
    Lurer som vanlig på noe mer jeg da... Hva skulle de med den hvitveisen? Kanskje ha den som juletre til jul??

    SvarSlett
    Svar
    1. Aner ikke. Håper de tok godt vare på den og ikke bare kastet den! Kanskje de feirer jul på denne tia av året? Hvem vet.. :-D

      Og du.. man skal ikke hoppe på maurene, det har min sønn sagt.

      Slett
    2. Men jeg hopper jo selvsagt så jeg ikke treffer dem da ;)

      Slett
  10. Ja, det var festlig! Kanskje "mamma" for en gangs skyld kan imponere med litt "trolleri". ;)

    SvarSlett
  11. så morsomt, naturen er vidunderlig altså! :o)

    SvarSlett
  12. Kostelig med kjemi i maurtua.
    Ha en fin kveld :-)
    Mormor K

    SvarSlett
  13. Oij, ditta var fantastisk.
    Skal prøvast, berre eg finn ei maurtue....

    Fin vårdag til deg,
    klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  14. Hi, Really great effort. Everyone must read this article. Thanks for sharing.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...