lørdag 28. april 2012

Lopper, arv og uenighet


Første loppemarked i vår.
Loppene i blodet fikk næring.
Loppekurvene ble luftet.
Loppefolk trengte seg sammen foran inngangen til stedet
som lopper på en villhund. 
Loppedørene ble åpnet og 
folk trengte seg inn gjennom loppeslusene. 


Jeg prøvde å komme meg fram.
Visste at foran oss, 
langt der framme
innenfor rommet med
alt nips og glass,
der var skatten JEG ville ha.
Måtte ha.
Skulle ha.

I hodet mitt surret det:
FORTERE FORTERE FORTERE. 
MÅ FRAM!
FLØTT DERE! 
MITT MITT MITT


Jeg snek meg mellom store folk
med glassaktig blikk,
digre bamser med kobberkjeler,
små unger med bamser og barnebøker.
Jeg hadde levert lopper fjorten dager før, 
og sett
den ultimate loppe-esken!
(Og siden jeg ikke er tilhenger av juks og fanteri
tryglet jeg IKKE de som drev der til å selge meg
noe da, men ventet pent. Du og du som jeg angret
der jeg stampet i folk.)
Men jeg kom fram.
Kastet meg over kassa 
som jeg skjermet med min
smekre kropp mens jeg 
fort (men forsiktig!!!!)
begynte å legge skattene opp i 
loppekurven.
Samtidig ropte jeg til et menneske i gul vest: 
"Er det fem kroner stykket?"
(som om det hadde spilt noen rolle)
Hvorpå mennesket svarte:
"Ja... men om du tar med deg hele kassa 
får du den for hundre" 
O lykke.
O glede. 
Gliset mitt gikk nesten rundt 
der jeg tråklet meg tilbake
mellom alle folka
med kassa over hodet. 
Jeg hadde fått tak i
ET LASS MED MORGAN KANE BØKER.
Og litt andre Hallbing-godbiter,
samt noe annet snadder. 

 Om jeg virkelig ikke hadde noen av disse fra før?
Om jeg ikke har lest dem?
Joda, alle Kane bøkene,
og noen av de andre.
Men disse var pene!
De var fra tidlige opplag.
Og de var billige. 

Her er samboeren farlig nære å få seg en smekk over fingrene...
jeg visste jo ikke om han hadde vasket hendene 
før han begynte å nævle på mine prektigheter.
(ok, den bildeteksten var kanskje litt tull da)

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Ellers ble det lite loppekjøp. 
Jeg svevde jo på en rosa sky og så  ikke noe mer jeg kunne tenkt meg. 
Samboeren kjøpte et campingbord. Til 25 kroner.
Det brune på bildene her. 
Og der har vi uenigheta:
Er det brune bordet eldre eller yngre enn det gule som er et ca 70-tallsbord?
Hjelp trengs til datering!! VI blir ikke enige i alle fall. :-O Hva sier dere? 




Guttungen kjøpte seg en liten tøykatt til en femmer på loppemarkedet. 
I tillegg fikk vi i hus en diger eske med arveklær. 
Her ser du hvordan det ble mottatt: 


 Han ble omtrent like glad som mora var når kassa med bøker ble hennes. :-D
Fant litt spiderman-klær og noe regntøy, samt kamohansker som han har ønsket seg
(men som vi ikke har funnet i hans str). Jeg håper han er like glad for arveklær i mange mange år framover. :-)

Det var vel vår dag med "nye" ting i hus. Ikke dårlig eller hva? ;-)



Ha en flott lørdagskveld. Her blir det bok- og klessortering. :-)
Men først: Bjarne Brøndbo på TV! 
Må si dette var en flott lørdag. :-D

19 kommentarer:

  1. he he hærlig elin :-) snakker om å ha "lopper" i blodet...der er vi ikke like gitt.:-)
    men arveklær er hærlig...den tiden de får det... samt like moro å gi bort som å få syns jeg :-)

    kos deg med "røverkjøpene" dine

    god lørdagskveld
    Åse

    SvarSlett
  2. Gratulerer med fangsten ;)

    Klem Karianne

    SvarSlett
  3. Oi oi for ei loppedame :) Jeg er elendig på loppemarkeder. Finner aldri no' jeg. Har ikke loppesans.
    Men det brune bordet tror jeg er eldst. Jeg syns jeg husker maken fra da jeg bodde hos mine foreldre, og da må det være før 1971...
    Grattis med masse lopper! Jeg tror jeg har haugevis sjøl forresten ;)
    Klem klem

    SvarSlett
  4. Jeg gir til og kjøper (nesten) ikke på loppemarkeder. Vel, der jeg vet at det er "gull" å finne, ser jeg innom....
    Kos deg lopper og tv og ha en flott lørdagskveld :-)

    SvarSlett
  5. Hei!! så innmari bra skrevet!! og spesielt om de bøkene!Lo godt da jeg leste skildringen om åssen du fikk tak i de!! jeg har tenkt på deg hver gang jeg har gått forbi den esken med de bøkene og tenkt:håper Elin får tak i de!hehe!! Synd jeg ikke fikk med meg det!hehe.Du er herlig Elin!!Vi setter ut resten av tinga våre til imorra så da får du ta deg en tur til å se om du vil ha noe mere,om du finner no flere skatter! :) Så moro å høre at du og mannen og sønnen har hatt en praktfull dag! Dere er hjetlig velkommen imorra! :) ja mannen din ble veldig glad for å få tak i det bordet så nå er det bare velstand hod dere skjønner jeg!Håper vi sees!
    STOR LOPPEKLEM til deg! Fra Heidi Renate

    SvarSlett
    Svar
    1. Så du snakket med ham ja? Så deg ingenting jeg, men det var jo så mange der at det kanskje ikke var noe rart. Om du ikke sto midt i Morgan Kane bøkene. Og det gjorde du jo ikke. Takk og lov. :-D ;-)

      Mulig vi kommer i morgen også. :-)

      nattaloppeklem!

      Slett
  6. Oi, jeg er glad min kjære ikke var der, dere hadde garantert skallet godt sammen over Morgan Kane, og jo, han har vel alle bøkene fra før han også ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. :-D skulle tatt seg ut. *bang kræsj*

      Slett
  7. Dæffen! Skal si det var skatten sin det ja :) Da er mine 13 skarve "gammelbøker" med MK som en fis i motvind å regne.......

    Arvaklær er gull verdt!!
    Ha en hærlig kveld :)
    KLæm

    SvarSlett
  8. hehe, herlig! Ingenting er som å finne skatter på et loppemarked! :o)

    SvarSlett
  9. Hej Elin.
    Herlig at komme på loppemarked og gøre et godt køb.
    Ønsker dig en god søndag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
  10. Dette var et herlig innlegg! :-)
    Jeg tror jeg liker loppemarked. Helt til jeg kommer dit. Kaos og alt du beskriver..jeg liker bedre å lese om dine loppefunn!
    Ha fin søndag

    SvarSlett
  11. Dette innlegget må man bare bli glad av!
    Det føles godt å gjøre sånne kupp, og her var du jo max heldig!
    Jeg går ikke på loppemarkeder lengre, men var glad i det før. Og synes det er enda morsommere å stå og selge, og kikke på desperate folk:))
    Fin søndag!

    SvarSlett
  12. Herleg innlegg, du er eit funn ;)
    Innhaldsrik handel for deg.

    Min tur til loppemarknad igår var prega av eit snøver utan like, og turen gjekk langt til eit hus i enden av ein dal.
    Ikkje så mange spennande ting som forrige helg, men litt kjøp vart det.
    Eigentleg likar eg ikkje så godt å gå i trengsel der alle greve til seg ting, men fær no likevel...

    God søndag vidare !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
  13. LOVE IT<3

    Så trafikken suste forbi her hele helga. Dro ikke selv, men skjønte det var godt besøkt;0))

    Artig å lese Vakre, go kos og glad i du<3

    SvarSlett
  14. Veldig takknemlig med unger som ikke bryr seg om klærne er nye eller ei . husker vi eeelsket å arve da vi var små.

    SvarSlett
  15. :D Ingen ting er som å finne den store skatten på loppis. Jeg har ikke lest noen av de bøkene jeg... Er det som å banne i kirka å si det her ;) Og de bordene aner jeg ikke alder på. Men kule var de.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  16. Det gule bordet var fint, men hvor gammelt det er har jeg ingen anelse om.

    SvarSlett
  17. Det gule bordet er fra 50 tallet, så det er definitivt eldst.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...