mandag 5. desember 2011

Mitt smør-innlegg...ikke helt som alle andre..

Alle skal jo ha et  innlegg om smør i disse tider.
 Det har visst blitt like obligatorisk som å vise fram stakan sin, pepperkakebakinga med svigers eller kalenderen til unga. (jada, jeg har også gjort det).

 Akk ja.. det smøret, det smøret..

Hvem sin skyld er det nå egentlig at smøret ikke er i butikkhyllene for tia?

TINE har fått skylda fra mange.
KUENE har fått skylda fra Tine som ikke vil ha det på seg at det er DE som har feilberegnet.
SOMMERVÆRET, eller mangelen på sådant, har fått skylda av  noen av de som eier kuene, siden de ikke   vil ha det på seg at kuene deres ikke melker nok melk til at Tine får laget nok smør til jul..

Men hvem har EGENTLIG skylda?  
Er det egentlig LAVKARBOFOLKA som har den hele og fulle skyld for dette her?
JAAAA roper mange av de som skal bake kaker og står der uten  dette smøret.
NEI sier jeg.....
ER det virkelig  Tine eller kuene som har feilberegnet så ille gæli?
NEI sier jeg igjen....

Jeg legger skylda på den vanlige forbrukers evne til å hufse opp saker og ting så de kommer helt ut av kontroll.
Jeg legger uten å ha det grann (for ikke å si gram) av dårlig samvittighet skylda på HAMSTRERNE blant oss. De som får panikk når det er igjen tre pakker smør i hylla. For hva gjør de? De tar alle, for tenk om det skulle bli tomt.
Ja, kjære dere.. det BLIR tomt når alle som kun hadde trengt én eneste pakke smør tar en tre-fire... for sikkerhets skyld.

Sånn er det med den saken.. etter mitt syn.. ;-) Bare protester, men det hjelper ikke..

Og få meg ikke i gang med å legge ut om hva som skjedde under BENSINKRISA og når butikkene nesten var TOMME FOR MELK under en kort liten streik... ;-)

Det var alt jeg hadde å si om dette smøret i denne omgang.
Takk for oppmerksomheten. ;-)

Hilsen kverulanten meg, som alltid bruker bare  Melange... ;-))

(Så ingen av bildene i dette innlegget mine, bare legg fra dere telefonen igjen... ;-) )



Men ikke tro at ikke jeg hamstrer.. for det gjør jeg til gangs... men det er hermetikk og posemat.. for dårligere tider.. ;-))






Ha en fin og smør(e)fri dag videre.

19 kommentarer:

  1. Jup. Hysteriske folk! Er de redde for at julebaksten skal bli for mager kan de jo kutte ut de tre ekstra slagene dom bare blir fuglemat i februar uansett...

    SvarSlett
  2. he he ja kanskje det er kuene sin feil gitt...
    men skal en bake så kjøper en ikke bare en(hvertfall ikke jeg) (jeg bruker forøvrig også bare melange da jeg baker....)en kjøper emd seg hvertfall to eller tre omgangen...og for oss som syns matbutikker er grusomt kjedelige å bruke tiden sin på kjøper ratt 4 også...eller en hel kartong.-)

    det artigste var da de trodde bankfolket kom til å streike...ikke fikk en tatt ut i butikk for de turde ikke gi ut penger i tilfelle de skulle gå tomt...i banken var det milevis med kø eller minibankene ble tomme... tok ikke ut en krone ekstra jeg og ikke ble det streik heller. noe som de fleste helt sikkert kunne tenke seg.
    mye artig rundt omkring hvis en åpner øynene sine gitt.
    ha en smørfin dag Elin....men eller uten "godt smør" som de kaller det
    Åse

    SvarSlett
  3. Ja, Astrid, det hadde vært en mulighet.. :-D

    Og Åse, der peker du på en ting til som tok helt av. Får håpe ikke lavkarbofolka eller kuene fikk noe skyld for tomme minibanker i alle fall. :-D

    SvarSlett
  4. Jeg skjønner heller ikke panikken her! Bak med melange, for pokker! Problem løst: check. :D

    SvarSlett
  5. Må si meg enig med Hege A her: Melange er tingen :)

    SvarSlett
  6. Hamstrere er avskum. Butikkene burde begrenset salget, men de er idioter.

    SvarSlett
  7. Det var vel å ta litt mye i, Anonym.. :-O

    Melange forever, jenter!! :-D

    SvarSlett
  8. Hvorfor noen gidder bake med smør, det forstår jeg ikke?? (ikke at jeg har peiling på baking)
    Og hvorfor folk så lett får panikk, det forstår jeg heller ikke! Vi bor i et av verdens rikeste land... er det derfor??
    haha,jaja-

    :)

    SvarSlett
  9. Er ganske enig der, ja.
    Men tror det er en solid blandings..

    :)

    god bakst!

    SvarSlett
  10. He he, nei det blir jo ikke akkurat noe bedre av at folk hamstrer. Og til de som mener at det bare er å bake med margarin i stedet: Jeg er ikke så kok en kokke at jeg jeg tør bytte. Står det smør i oppskriften, så står det smør - og da bruker jeg smør. :-)

    SvarSlett
  11. ups.....
    ja ikkje greit å være melkebonde i disse smør tider - eg har faktisk fått kjeft av ei dame som sier det er vi bønder som er så gjærrig med melka vår ;/

    jaja sier sier no eg - som har litt meierismør i kjøleskapet --- og du, kos deg i adventstida
    monikaklemma

    SvarSlett
  12. Hehe..

    Jeg ble fostret på melange-kakebakst, og melange, det tyter jo butikkene over med. Men jeg skjønner jo de som vil ha ekte smør for smaken sin skyld.. Så jeg skylder heller på at TINE ikke følger med på hva folk vil ha.. Spesielt når Hellstrøm og gutta på tur har reklamert for ekte smør i en årrekke, egentlig... ;)

    SvarSlett
  13. Elisabeth: Smør er smør. Enten det er plante eller fløte. Egentlig er jo fløte plante også,siden kuene får nettopp plante.. hehe ;)

    SvarSlett
  14. Jeg tar det stort sett som det kommer. Men jeg lurer på hvilken agenda som ligger bak.
    Smør til sitt bruk, ellers bruker man olje eller margarin.
    Skyld???
    Ikke min, i alle fall :-)
    Ha en god kveld :-)

    SvarSlett
  15. Hehe, fine greier! Selv har jeg ikke hamstret og ikke gått tom for smør. Regner med det blir jul uansett. :D

    SvarSlett
  16. så klart har du rett. Jeg pleier også bare bake med melange. Men årets Brune pinner ble bakt med ekte smør- og aldri blitt sååå gode før...nå har vi snart spist dem opp!

    Og folk blir lett hysteriske ja, det er innført rasjonering på ribbe i rema-butikkene her nå, haha! Skulle tro vi var i Russland ellr no.

    SvarSlett
  17. Bare smør er smør - og slik er det med den saken. Smør er best i bakst, best i saus, best som smørøye i nissegrøten og best på brødskiva. Et produkt som kan brukes til ALT - og fordelen med det er at en slipper å kjøpe både Melange, Brelett, Bremykt, Soft Soya Light og alt slik som en egentlig ikke vet hva er laget av.

    SvarSlett
  18. Du har helt rett. Og dessuten ser jeg stadig smør uten salt i butikken. Er ikke det litt rart, kanskje?

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...