torsdag 30. juni 2011

Mine tv-krimhelter gjennom tidene (en LISTE)

Ja, jeg har dilla på krim og mysterier.
Serier, bøker, filmer, hørespill.
Sluker alt.
Det hele begynte så pent og forsiktig
med disse tre:
En i tegneserie og klubb, en som hørespill og en leste jeg om..
(Blomquisten var kun som bøker og på radio på den tiden..)
De nevnes, men regnes ikke med denne gangen, siden
denne lista skal handle om:

Mine Tv-krimhelter.
Her er de:





Nero Wolfe
Stikkord: STOR
Stor mage
stort skrivebord,
store orkideer.
Mr. Wolfe i drivhuset.
Han var vel en såkalt "skrivebordsdetektiv".
Dette var den første krim-serien jeg fikk se,
og jeg var hekta.



Bergerac
Ja, hva skal man si...
På den tiden var det nok:
SUKK. :-)
Jim med x-kone og x-svigerfar.
Han her satt IKKE bak skrivebordet.
Han kjørte rundt i en lekker, åpen bil.
Eksotisk.
(Ja, jeg var temmelig ung.. ble hekta første gang serien gikk i Norge)
Mannen med den grønne sigaren.
Han som alltid kom inn igjen
og stilte nytt spørsmål når den
mistenkte pustet lettet ut. 
Typisk positur, og med sigaren. 
http://no.wikipedia.org/wiki/Columbo
(Spilt av Peter Falk, som døde den 24.juni i år. R.I.P)






Inspektør Morse
Kranglete, kommanderende, kreativ,
sær operaelsker, liker kryssord
og andre ordleker. 
Morse og Lewis.
Lewis er alltid med, 
som lakei. 

Miss Marple
Nysgjerrig, nesevis, strikkende.
(eller heklende?)
Miss Marple ble spilt av mange,
dette er MIN Miss M.


Denne dama stikker nesen sin opp i absolutt alt!
Du ville garantert ikke likt  å ha henne som nabo!!






Jessica Fletcher
Nok en nysgjerrig dame.
Denne er nok hakket tøffere i stilen enn
sin "forgjenger",
men likevel: Ikke nabomateriale!
Til forveksling lik Miss M. til tider.. :-D

Derrick
Derrick og Harry  
Harry og Derrick
Stephen og Klein
Klein og Derrick.
Udødlig tospann.

Derrick og Harry, før Derrick begynte
å ligne mer på en blodhund enn en mann.. ;-)




Lærte litt tysk og av disse her, men ikke noe å
dra til Tyskland med tror jeg..

"Ich ben Derrick von der Kriminalpolitzei.
Und dies' ist Harry, mein partner.
Es wurde einen mord hier.".












Tom Barnaby
Folkelig og hyggelig.
Definitivt nabomateriale.
Godt gift med en trivelig dame.
Er stadig oppgitt over assistenten Jones.



Hercule Poirot
Utrolig fasinerende at man kan la seg fasinere slik av denne  figuren. 
En liten tilsynelatende unnselig mann med hatt, stokk og bart. 

..en herre med bart, en herre med bart.. 






Annika Bengtzon
Først og fremst journalist,
men ender ofte opp med å opplare
forbrytelser. Fortjener derfor en plass på lista mi. :-)
(VANT en bok om henne (forf. Liza Marklund,)  i en påskemysteriekonkurranse)



Hanne Wilhelmsen
DRONNINGA! 
Ingen er som a Hanne. 
Jeg leste bøkene, og var 
rett og slett NERVØS når
det ble filmer.. for ofte blir det nedtur de luxe.
..Ikke her.. 
Denne dama var akkurat slik som hodet mitt hadde "sett" når jeg leste. 
Spooky!!



Varg Veum
Nå er vi tilbake som vi nesten startet.
med et 
SUKK. 

(noen blir visst aldri for gamle for å sikle litt.. selv på tv-helter) 


Har dere andre noe å si om noen av disse?
Andre krimhelter?
Bare barnslig å ha krimhelter? 




6 kommentarer:

  1. Ingenting er barnslig, spør du meg!
    ahh..Derrick! Mitt første møte med krimverdenen..
    Det var stas å få lov til å se Derrick hver fredag., Og jeg husker godt Ms Marple, selv om jeg aldri forsto konklusjonen;o)
    Liker krim, men det må skje litt, ikke bare grubling frem og tilbake på gulvet.

    Elsker Harry Hole og Hanne Wilhelmsen♥
    Kunne snakket krim hele kvelden vi?

    SvarSlett
  2. Kjææære deg, du har jo glemt helten selv,,,eller, to...ene litt avdanket;
    Først Tom Ward fra Tause vitner (sukk sukk), så den litt avdankede Peter Phelps fra Politiagentene. Og, fra bøkenes verden, Harry Hole..gleder med stort til han kommer på film en vakker dag..

    SvarSlett
  3. Nja..njo.. men siden jeg har glemt de er de nok ikke av mine krimhelter.. :-D

    Og han Harry har jeg en date med etterpå, (har ham med i senga for tiden) har faktisk akkurat begynt å bli kjent med ham. Ser ut som om han kan havne på lista etterhvert. ;-)Om det blir film da.. ;-)

    wB-som sagt.. vi hadde fått det travelt. Måtte nok ha hatt en uke eller to om vi skulle fått snakket (ut) om alt. ;-)

    Nå tar jeg med Harry og legger meg, god natt!

    (får plutselig kommentert igjen visst. :-S)

    SvarSlett
  4. Nero var ny for meg, jeg som trodde jeg hadde slukt det meste på krimbordet.
    Eeeelsker aller mest sånn landsbykrim, som Midsumer Murders og Poirit og Ms.Marple.

    Herlig!

    :)

    SvarSlett
  5. Og jeg som trodde at det å bli kalt for Miss Marple var et kompliment...
    Du har Tommy og Tuppence også da - fortsatt Agatha Christie.
    Og Roald Dahl sine "Tales of the unexcpected" (eller hvordan det nå skrives..)Du skjønner at juli er høysesong for skrivefeil her i heimen ;-)

    SvarSlett
  6. Bondekona: er nok på linje vi da! Han som spilte Nero hadde før spilt i en serie som het Connan (eller noe sånt), husker bare navnet på den serien da. :-D

    Blir du ofte kalt Miss Marple, Tone? Av naboer og sånt? :-D ;-)
    Skrivefeil? ja, har ikke du ferie da? :-D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...