tirsdag 3. mai 2011

Nybakt brød med Haaaapååååå!!



Siden linedancen ble noe amputert for meg i dag tok jeg meg i nakkeskinnet og satte brøddeigen jeg skulle satt for lengst.. fikk litt prestasjonsangst etter siste gang jeg bakte,  for så fine brød har jeg ALDRI fått til før! Sjekk her:

Jeg var dypt sjokkert.. og de smakte kjempegodt også-ikke nok med at de var fine å se på, liksom. Så bakinga har stått i stampe etter dette stuntet.. til nå.

Oppskrifta fant jeg i PlussTid 1/2011,
men jeg kaller det:
Veiledning med rom for egne ideer.
Her er veiledningen, med mine egne greier i kursiv:


Matpakkeluringer

1/2 liter vann
1/2 liter H-melk
Brukte Lettmelk og vann. Blandet kald melk og varmt vann, ca 40/60 blandingsforhold.

50 gram fersk gjær.. Noe jeg aldri har, så det ble en pk tørrgjær i steden.

2-3 ts salt   Brukte 2 ts
1 ss sukker  Brukte litt mindre, ca 1/2 ss.
4 ss soyaolje Hvem gidder måle, helte oppi en god slump. 
2 dl hvetekli Hadde ikke, laget en blanding av kruskakli, solsikkekjerner, pinjekjerner og linfrø. 2 dl.
1 dl hvetekim
2 dl små havregryn Vanlige, Bjørn lettkokte.
250 g sammalt rug (grov)
250 g sammalt hvete (grov)
500 g hvetemel. Blandet fint og grovt hvetemel, mest fint.

Blandet alt i foodprocessoren. Hevet ca 1 time. Knadde og la i to former på  ca 1 1/2 liter. Ble ganske mye i formene, og det er vel der jeg har bommet før, hehe. Heving igjen, ca 45 min. 
Nederste rille i ovnen, 200 grader, 45 minutter. (Ovnen min er kjapp)
Tidene i "veiledningen" er noe kortere på heving, 30 minutter på både for og etterheving. Tiden i ovnen er opprinnelig satt til 1 time.
Eltet med blanding av dette og fint hvetemel.

Deigen skal ikke bli for fast under knaing eller elting.

Bon Apetitt. :-D

(spent på den jeg har til heving nå, må jeg si)




Lillegutt og mamsen hadde som i reklamen Hapå på det nybakte brødet. Takk og lov ble utryddelsen av Hapå'en stanset. Jeg har vel aldri trykket "Bli med i gruppa" så fort noen gang. Ja, vi snakker Facebook:

http://www.facebook.com/hapa?ref=ts&sk=wall


Vi klarte det, vi klarte det. ;-)




4 kommentarer:

  1. Hurra for Ha-På ja! Den må vi ha, usunn eller ikke ;)
    Så flink du er og baker brød... får vel prøve det en eller annen gang jeg også - kanskje.

    SvarSlett
  2. Brød er det jeg klarer å bake, selv om jeg glemmer å ha mel i brødene mine... Det er jo så mye godt man kan ha i av frø og sagmugg (kli), at jeg rent glemmer at det burde være litt mel i de også... Kanskje det er derfor jeg aldri får til hvetebakst? Da er det liksom ingen vei utenom; en må bruke mel...
    Uansett er det utrolig godt med hjemmebakt brød. Og det er ingen matminner som er bedre enn å tenke på nybaktbrød fra barndommen. :-)

    SvarSlett
  3. Denne veiledningen er i alle fall grei å bruke, "mormor" :-) Hapå må man ha, det står da i alle fall ikke at den er sunn lenger, gjorde det når jeg var barn. :-D

    Ja Astrid, det er greit med litt mjøl i bakverk. Jeg pleier å få til grøvbrød som kunne brukes til små murstein, regner med det har noe med blandigsforhold å gjøre. Men med denne oppskrifta som utgangspunkt har jeg klart å lage bra brød to ganger på rad gitt. :-) Kryss i taket.

    SvarSlett
  4. nam nam. Spiste mye Hapå som liten. Gode minner.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...