tirsdag 19. april 2011

Snafsete butikkkjerring..

Her om dagen...sånn ca for fire dager siden.. dro jeg innom en blomsterhandel for å få noe å sette opp i dekorasjonen jeg fikk av min bror og svigerinne til påske.

Fant meg to gule blomster som kunne passe oppi hengekurven,kraftige fine greier med store blomster på.  Og tok de fornøyd med til kassa der det sto et menneske som såvidt så på meg.


Hun sa: Jeg får vel pakke de inn for deg, de kan knekke om du ikke klarer å være forsiktig når du tar de opp av posen igjen....(oki, sikkert snilt, siden jeg helt sikkert hadde kommet til å knekke de.)

Skjøre?, sa jeg, hvor skjøre da? Tenkte de var fine å ha ute jeg.

Hvorpå da damen bak disken sier:" uh.. ute!???!! se litt på datoen a..." (oki, litt tidlig, kanskje.)

Jeg prøver meg med en spansk en: "Hadde tenkt (det hadde jeg vel ikke)å ta dem inn i gangen om natta og ha de ute om dagen jeg. *smiler*"
 Det er da uteblomster vel?" (prøver å forsvare det usannsynlig dumme valget som damens tonefall tydelig viser at dette er..)

Og hun igjen; "uhh se på datoen a. og det BLÅSER ute. du kan'ke ha de UTE nå."

"Neivel," sier jeg," har du noe annet jeg kan ha ute da? "

"uh ja så du ikke at det sto blomster utenfor døra når du gikk inn? DE kan du ha ute, de står jo ute." Sier hun, nedlatende..

Ja unnskyld meg for at jeg ikke sjønte at blomsterbutikken alltid har blomstene som kan være ute utpå trappa da! (Gleder meg til å kjøre FORBI der i sommer, gitt..) Og unnskyld at jeg ikke tok gartnerutdannelse før jeg gikk inn for å kjøpe etpar blomster daaaaaaaa. tenkte jeg.. :-D










Vi har da litt skog rundt huset (selv om den ligger nede), så mamsen og lillegutt ordnet påskedekorasjonen selv,  pilutta deg, sure blomsterdame.

Helt greit at jeg hadde tatt blomster som det var for tidlig å ha ute og at damen opplyste meg om det. Det er jo til og med en snill ting å gjøre.. men å  ha en sånn nedlatende tone og være så sur og snafsete når du står bak en disk og skal være kundebehandler.. nei!!! Så..der mistet dere en sommerkunde.

(For ordens skyld vil jeg opplyse om at dette IKKE er en Løten-butikk!!!!)

Det var dagens utblåsning.,Ha en fin tirsdag. :-)

5 kommentarer:

  1. Hei lille elin. Så fin og koselig påske dekorasjon. Og sure folk treffer man over alt he he. Beste våpen er å smile til verden så etterhvert begynner verden å smile tilbake =)).
    (men det er lov å komme med en irettesettende kommentar) eller man kan fokusere på noe positivt i butikken og kommentere den, da skal du se at kjerringa får en annen tone. Da glemmer hu å være sur og blir helt satt ut, og du kan gå ut med et smil på munnen. Ha en god påske lille elin og du har en super blogg. Aina

    SvarSlett
  2. Hei. Makan til dårlig oppførsel da!! Kjenner at jeg blir sint og provosert da jeg leser sånn. Jobber man i et sevice-yrke så MÅ man bare skjerpe seg selv om en har en dårlig dag. En spør jo om råd av fagfolk fordi en faktisk lurer på noe. Nå skal det også sies at jeg er ekstra på vakt når det gjelder kundebehandling siden jeg har jobbet i butikkbranjsen i mange år selv. Hm, jaja... En får vel bare smile, heve seg over det og tenke at det er verst for dem selv om dem velger å være sure...
    Artig blogg du har Elin, titter stadig innom og det er morro å lese:-))
    Ønsker deg og dine en super påske! Håper luene faller i smak:-)
    Marianne

    SvarSlett
  3. Er det ikke deilig at vi kan velge å ikke handle et sted? Får jeg dårlig behandling inne på en butikk er det meg en sann glede å gå inn til konkurrenten deres og legge igjen pengene mine der... :-)
    ALLE blomster kan stå ute, det er bare ikke sikkert at alle tåler det... :-D
    Godt valg med kongler, de og gråstein holder seg lenge. ;-)
    -Astrid.

    SvarSlett
  4. Det er bra du får ut frustrasjonen her inne;o))
    SÅNT som det der, tåler jeg IKKE!!! og jeg er så LEI LEI LEI av sure, frekke og nedlatende butikkfolk!!!! Så lei at jeg har tenkt å bryte den typiske norske normen som går på at man må tie og samtykke..og ikke si ifra når noe ikke er som det skal. Vi må begynne å si i fra, selvfølgelig på en fredelig og vennlig måte for å ikke gi andre gleden av at de hisser deg opp!
    Ga du beskjed? Det skal jeg neste gang! kryss på halsen.

    SvarSlett
  5. Takk for støtte og fine ord om bloggen min alle sammen. :-) Koselig at dere er innom og kikker nå og da. Og luene, Marianne - de blir jeg nok helt sikkert fornøyd med. Gleder meg til å få de overlevert!

    Om jeg sa fra til dama i butikken?... ja... i de fineste og mest finurlige og godt formulerte vendinger... hele veien hjem.. :-D

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...